Er was eens… een Lelijk Eendje!

Ons troetelkindje bij Noord-Hollandse Uitjes is het Lelijke Eendje, de DeuxChevaux (2CV).
Lelijke Eend, waar komt die naam toch vandaan? Een journalist zou het wagentje tijdens de introductie tijdens de Autosalon de Paris in 1948 zo hebben genoemd. Snerend bedoeld wellicht, maar het werd een geuzennaam.

G Ducktour 2cv Noord HollandseuitjesHet verhaal van het Lelijke Eendje begint met een emigratie, een zelfmoord, een naamsverandering, twee André’s en een Italiaan. De vader van de eerste André, de diamanthandelaar Levie Citroen, emigreerde in 1873 van Amsterdam naar Parijs, waar André in 1878 werd geboren. Levie gokte met een Zuid-Afrikaanse diamantmijn, gokte verkeerd en beëindigde zijn leven - radeloos - met een sprong uit het raam. 

De historie van de 2CV: de eerste André

Het was 1884 en de kleine André Citroen was nog maar zes jaar. Misschien had het te maken met het wegvallen van het ouderlijk gezag dat André’s onderwijzer zijn kans schoon zag. In ieder geval wijzigde deze man André’s achternaam in Citroën, want hoe was die lastige Hollandse naam anders uit te spreken? Zijn er protesten geweest? Het is niet bekend. Citroën werd het en Citroën bleef het.
André Citroën was vaderloos, maar niet radeloos. Geïnspireerd door de verhalen van Jules Verne en de bouw van de Tour Eiffel koos hij voor een opleiding tot ingenieur. Hij was niet alleen technisch handig en vernieuwend, maar bezat ook een goed ontwikkeld handelsinstinct. Na de Eerste Wereldoorlog begon hij zijn eigen autofabriek, “Automobiles André Citroën SA”, of kortweg “Citroën”. Geluidloze versnellingsbakken, zelfdragende carrosserie, een dealernetwerk, media-aandacht en PR, maar ook zwangerschapsverlof en kinderopvang: het is allemaal door André Citroën in het leven beroepen.

De historie van de 2CV: de tweede André

Het is 1933 als de tweede André zijn opwachting maakt. Monsieur André Lefèbvre werd door monsieur André Citroën aangenomen als constructeur. André II werkte samen met de Italiaanse ontwerper Flaminio Bertoni: André II de techniek, Flaminio de fraaie lijnen. Hier verlaat André Citroën het toneel: hij overleed in 1935. Zijn naam leeft echter voort in het merk dat innovatieve auto’s op de markt bracht als de Traction Avant, de DS (ook wel liefkozend la Déesse, “de Godin”, genoemd) en de 2CV. De DS wordt beschouwd als het meesterwerk van de Frans-Italiaanse samenwerking. De cijfers achter deze voor het Franse platteland ontwikkelde pruttelaar zijn indrukwekkend. In serie geproduceerd van 1949 t/m 1990. Een totaalproductie van 5.144.966 stuks, waarvan bijna 4 miljoen gewone 2CV’s en ruim 1 miljoen bestel-eenden. Een auto zo populair dat de wachttijd aanvankelijk opliep tot 3 jaar.
Nederland was in 1952 het eerste exportland van de 2CV. En nee, aanvankelijk was de Eend hier vanwege zijn uiterlijk helemaal niet zo populair. Maar net als met olijfolie leerde het publiek de exoot waarderen en kreeg het een autootje een regelrechte cultstatus.

Tegenwoordig rijden er nog maar zo’n 8.500 Eenden op de Nederlandse wegen. Met een aantal daarvan kunt u zelf het avontuur aangaan: in die heerlijke, typische 2CV geur, over de fraaie Noord-Hollandse wegen, met de Ducktour 2CV , georganiseerd door Noord-Hollandse Uitjes. Met zo’n staat van dienst, wat let u?

Meer informatie over zo'n leuke Ducktour?  

Wilt u meer informatie over een ander leuk uitje, klik dan op onderstaande knop.

INFO blok 352px

 

telefoon open icon ak 30px   06 - 81 56 59 92

 

email icon ak 30px anneline@noord-hollandseuitjes.nl